Raport z błędem – jak poprawnie zgłosić błąd

Jednym z głównych zadań testera oprogramowania jest ciągłe raportowanie napotkanych błędów. Dlatego tak ważne jest aby robić to poprawnie i przede wszystkim zrozumiale dla osób, z którymi przyjdzie nam pracować tak jak np. programiści.

Co powinno zawierać zgłoszenie z błędem?

Poprawnie napisane zgłoszenie z błędem powinno zawierać takie informację jak:

  • Tytuł zgłoszenia – ma to być krótka jednoznaczna informacja co nie działa w danym systemie lub co się stało. Np. Po naciśnięciu przycisku „Przejdź dalej” aplikacja wstrzymuje swoje działanie.
  • Wstęp – jest to rozwinięcie głównego tytułu zgłoszenia. W tej części opisuje się, dokładnie co konkretnie się wydarzyło podczas testowania fragmentu systemu bądź całego systemu, który okazał się wadliwy. 
  • Kroki do reprodukcji – w tym punkcie należy dokładnie opisać całą ścieżkę, jaką należy przejść aby wywołać błąd, który udało nam się wykryć. Kroki do reprodukcji najlepiej dodawać w postaci listy np. od punktorów. Jest to o wiele bardziej czytelniejsze dla osoby, która będzie musiała zmierzyć się z reprodukcją problemu.
  • Rzeczywisty rezultat – opisujemy zwięźle co się dzieje po wykonaniu powyższych kroków do reprodukcji jakie podaliśmy w tworzonym zgłoszeniu.
  • Oczekiwany rezultat – Zamieszczamy informację o tym jaki ma być oczekiwany rezultat, czyli co powinno się dziać po wykonanych powyższych krokach do reprodukcji problemu. Często takie informacje są umieszczane w specyfikacji. 
  • Załącznik – Warto zamieścić załącznik przedstawiający wystąpienie problemu. Najczęściej są to screeny błędu lub filmik pokazujący w jaki sposób udało się wywołać błąd. Dodatkowo jako załącznik możemy potraktować także logi (errory) z konsoli bądź z requesta – jeśli problem jest związany z Backendem.